A Faster Horse

A faster Horse

Netflix leert ons over de nieuwe mustang 2015

Oktober 2015 heeft ons mooi herfstweer gebracht, maar ook de documentaire ‘A faster horse’. Een film gemaakt door David Gelb, die vanaf oktober 2016 te bekijken is op Netflix. De documentaire is gemaakt om een kijkje te geven achter de schermen bij de ontwikkeling van de Ford Mustang 2015. Wat hebben wij geleerd van deze documentaire?

Eervol

Wat ons als eerste te binnen schiet: werken voor Ford aan een Mustang project is een eer. Het is niet voor velen weggelegd, maar voor diegenen die het doen zijn de helden van het bedrijf.

 Mustang logoFord

Tijdens de documentaire wordt er af en toe de geschiedenis ingedoken. Wat leuk is om te leren hoe het bedrijf zichzelf opnieuw heeft moeten uitvinden, mede dankzij de kleinzoon van Ford (de eerste). Nog leuker is dat je van links naar rechts wordt geslingerd. Dan is hij aardig, dan denk je ‘wat een ei’. Wat ook leuk is om mee te krijgen, hoe hij de ‘Edsel’ als zijn eigen creatie in de markt zette en hoe dit flopte. Wat hem dan siert is hoe hard hij er achteraf om kan lachen.

 

 


Lee Iacocca

De man die als held wordt binnengehaald, maar later werd weggestuurd, omdat hij de baas wilt worden. Lee Iacocca portretLeuk om te leren is dat dankzij hem de Mustang is ontwikkeld. In die tijd koste het ongeveer 75 miljoen dollar om een nieuwe auto te ontwikkelen. Geld wat niet zomaar op de plank lag en aangezien de Edsel niet zo goed deed wat het moest doen (verkopen!), was Ford zelf niet te porren voor nieuwe projecten. Hij was conservatief, de markt voor zijn gevoel ook (grote familie auto’s). Lee Iacocca is daarom stiekem de Mustang gaan doorzetten. Hij zag een opkomst van babyboomers. Relatief jonge mensen met geld voor mooie spullen.

Mustang

aller eerste MustangNa een wedstrijd (dat wisten wij dus echt niet) tussen de verschillende ontwerpafdeling is er unaniem voor één winnaar gekozen. Dit is de eerste Mustang zoals we hem kennen! De beste man leeft nog steeds, is een graag geziene gast op evenementen en deelt met veel plezier nog handtekeningen uit ook!

 Nieuwe Mustang windtunnel

2015

Daar waar het om draait in de film kenmerkt zich met enige spanning. Niet dat je een moment denkt ‘oei dat gaat fout’ omdat je al weet dat de Mustang gewoon in 2015 op de markt is gekomen. Wat leuk is om te zien is dat één man verantwoordelijk is (de hoofdingenieur) en hij zichzelf neerzet als een gewone jongen. Je ziet echter aan hem dat zijn taak zwaar is. Je voelt de spanning, vooral aangedikt door voorgangers die stellen dat als het project slaagt je promotie krijgt, maar als het mislukt je ‘verdwijnt’.

 Nieuwe Mustang prototype achterNieuwe Mustang prototype voor

Conclusie

We zijn makkelijk in onze conclusie. Je verveelt je geen moment en dus een Must-see voor elke autoliefhebber. Je leert dat de ontwerpers, inkopers en monteurs ook gewoon mensen zijn en dat het uitbrengen van een nieuwe Mustang best spannend is. Als je meer over de geschiedenis van Ford en de Mustang wilt leren is dit niet helemaal wat je zoekt.

Nog leuk om te weten:

  • De Mustang had bijna 'cougar' geheten;
  • Toen de Mustang dreigde voorwiel aangedreven te worden, is er hevig geprotesteerd (lees:dreigbrieven). Dit is later de Ford Probe geworden;
  • Beslissingen worden gemaakt met een 8-ball, hamer en knuppel;
  • Er zijn 50 verschillende uitlaten getest voor dat ene unieke geluid gevonden was;
  • Een alternatief onderdeel mag niet duurder zijn dan zijn voorganger;

Bekijk hier de trailer:

 

 

Plaats reactie

Beveiligingscode
Vernieuwen

facebook deel mee op twitter deel mee op googleplusdeel mee op youtubedeel mee op instagram


 

© 2018 Mustang-rijden.nl. All Rights Reserved. Site en onderhoud door: Saarloos Advies